Forum Pixel Cars Strona Główna Pixel Cars
Witamy na forum Pixel Cars
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

AA- AntiAliasing

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Pixel Cars Strona Główna -> Tutoriale
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kosin
Administrator


Dołączył: 15 Cze 2007
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Chełmek

PostWysłany: Sob 21:39, 16 Cze 2007    Temat postu: AA- AntiAliasing

Autor: Nemesis42
Tłumaczenie: krzyma


PRZEDMOWA
Artykuł przeznaczony jest dla wszystkich pixelartystów, którzy gotowi są poznawać i uczyć się nowych technik rysowania, a omawianą techniką będzie powszechnie już znany Anti-Aliasing (w artykule będziemy posługiwać się skrótem AA).

O CO CHODZI?
Na początek trochę technikalii. Po pierwsze, twój ekran składa się z pixeli. Pixel jest malutkim kwadracikiem, najmniejszą częścią wyświetlaną na twoim monitorze. Jednak pixel ma jedną poważną wadę: trudno jest narysować krzywe, czy kąty za pomocą kwadratowych bloków. Kiedykolwiek bawiłeś się LEGO? Wiesz jak ciężko było zrobić krzywą, lub temu podobne. AA jest metodą przeciwadziałającą temu, i dającą "gładko" wyglądające rysunki, pomimo tych brzydkich pixeli. Aliasing oznacza tworzenie rzeczy wyrównanych do siatki pixeli. Dlatego Anti-Aliasing jest działaniem przeciwstawiającym się temu. Rozumiesz już? Nie? Być może ten rysunek rozwieje twoje wątpliwośći.

Jak możesz zauważyć, rysunek po lewej stronie jest bardzo wygładzony. Na rysunku po prawej widać surowe kwadraty. Lewy rysunek używa AA (krawędzie i tekst stały się bardziej wyraźne), natomiast prawy nie. I to jest główny cel działania AA.

TWORZENIE KWADRATU Z KOŁA...
Podstawowa zasada AA jest raczej prosta. Popatrz tylko na poniższy rysunek:

Nie do końca rozumiesz? Pozwól, że wyjaśnię. Powiedzmy, że masz jakieś kółko i chcesz je wyświetlić na ekranie. Na dużych obrazkach (sdładających się z bardzo wielu pixeli) to nie jest wielkim problemem. Ale ty chcesz wyświetlić małe kółko. Jednak od kiedy nie masz już tak wielu pixeli do wykorzystania twoje kółko w żaden sposób nie przypomina kółka. Tutaj z pomocą przychodzi AA. Powiedzmy, że ułóżyliśmy to kółko na siatce pixeli, jak na drugim rysunku. Każdy kwadracik oznacza jeden pixel.Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze to, że każdy z tych kwadracików jest wypełniony tylko jednym kolorem, to tworzy problem bez AA (patrz rysunek 3). Co robimy? Szukamy wszystkich kwadracików, które znajdują się w pełni na siatce koła. Resztę pixeli zapełniamy odcieniem szarego, który uzyskujemy mierząc procentowy stosunek czerni do bieli w każdym kwadraciku (w naszym przypadku), patrz rysunek 4. Teraz popatrzmy tylko jak świetnie wygląda nasze kółko w skali 1x1 (ostatni obrazek).

NIC NIE JEST ZA DARMO
Jak widzisz, to świetna sprawa, jednak AA nie jest używany do całych obrazków. Ograniczeniami są chodźby limity objętości obrazków, z którymi musi pracować pixelartysta, oraz ograniczenie w ilości dostępnych dla artysty kolorów. W pixelarcie żadko używasz 100 odcieni szarości do pracy, co najwyżej 1 lub 2. Tak więc musisz sobie radzić z tyloma kolorami.

SŁOWA PRZESTROGI
Mimo, że jest to bardzo dobra technika, musisz zdać sobie sprawę z dobrych i złych metod jej stosowania. Dobrze jest stosować AA do tworzenia iluzji obramowania. Źle jest dodawać 50% szarość wokół każdego pixela, tak jak pokazuje obrazek:

Po lewej widzisz to, co większość ludzi nowo zapoznałych się z AA próbuje zrobić: dodać pojedyńczy jasny cień do każdeko pixela. Nie jest to niedozwolone, ale nie wygląda dobrze. Na środkowym rysunku jest już lepiej, ale nie jest to najlepsza metoda: dodawanie cienia tylko tam, gdzie jedt potrzebny. Krzywa jest wygładzona, ale widoczne "pixelowe schodki" nie są wyeliminowane. Ostatni obrazek jest poprawnie zrobiony: używa dwóch kolorów do cieniowania i tworzy wrażenie wygładzonej krzywej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Pixel Cars Strona Główna -> Tutoriale Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin